Didik Al Quran

Saturday 31 December 2011

Cara Nak Hilangkan Tekanan ::cara saya::

Assalamualaikum..
Pernah stress? Jom nak share apa yang selalu saya buat.

  • Menangis
Selalunya saya menangis dalam bilik air. Masa mandi. Lama giler berkurung dan main-main air. Nangis sampai bengkak-bengkak mata. Dah la mata memang mudah bengkak dan payah hilang bengkak tu.
  • Kenyek enchek teddy
Enchek teddy putih selalu jadi mangsa bila saya gaduh ngan my love saya. Huhuhu. Kira macam pelepas geram je.
  • Berkurung dalam bilik
Ni cara nak mengelak dari soal jawab orang lain. Termasuk jugak merajuk ngan mak masa kecik kecik dulu. Macam ni lah caranya. Duk diam diam dalam bilik walaupun orang ajak makan. Tapi sekarang lagi terbuka sikit. Tang makan tu laju je.
  • Tulis kat kertas
Bila geram dan sangat marah, tulis dan luahkan dekat kertas. Biar panjag berjela macam karangan SPM atau jadi komik macam under 18. Asalkan hati rasa puas. Tapi selalunya saya g bakar apa yang saya luahkan. Takut orang jumpa dan orang tahu.


  • Mengadu pada yang Maha Esa
Ni bila terasa diri sangat kerdil, bila terasa diri macam tak diadili. Bila tersa diri sangat dianiayai. Sambil mengadu, luahkan segala yang terbuku kat hati tu. Insyaallah akan rasa tenang sebab DIA selalu ada untuk kita.

Conclusion: LUAHKAN apa yang anda rasa, apa yang terbuku di jiwa. Walau dengan cara apa asalkan masih positif.. tidak ada salahnya.

No comments: