Didik Al Quran

Monday 19 March 2012

Survey Bridal

Assalamualaikum..

Memandangkan tarikh perkahwinan kami telah ditetapkan, maka saya sekarang sibuk mengsurvey bridal di sekitar Kuala Krai dan Kota Bharu. Awal sangat ke? Hmm.. Ntah la. Tapi memang dah patut survey dan book sebab majlis kawen tu akan berlangsung musim cuti raya dan cuti sekolah. Weekend pulak tu. Takut full booking je..

Antara bridal yang dah saya pergi: [sila gerakkan buah ceri saya pada bridal sebab sesetengahnya adalah link untuk anda ke facebook mereka]
Kuala Krai:-

Address: Lot 715-E, Guchil 5, 18000 Kuala Krai, Kelantan
H/P: 019-9064922

Harga pakej: ikut pelamin

Rasanya paling murah pun RM2300. Harga tu termasuk pelamin, hiasan bilik tidur, 1 pasang baju exclusive (couple), 1 pasang baju biasa (couple) dan 1 kali make up.
Kalau up sikit jadi RM3500, tambah untuk hiasan meja makan beradab dan 1 kali lagi make up untuk akad nikah. Tapi make up akad nikah tu kena pergi ke kedai sendiri.
Dan kalau untuk yang nak buat majlis kat dewan harga pakej dia lebih kurang RM5000.
Make up memang cantik, baju pun super duper cantik. Tapi saya tak mahu pakej-pakej termasuk pelamin tu. Saya cuma mahu hiasan bilik tidur, make up dan baju sahaja.
Orang kata Awie Bridal ni pilih bulu sikit. Tapi masa saya pergi hari tu, OK je. Ramah tamah je dia dan pekerja.
  • Riana Pengantin
H/p: 0199067728
Address: Guchil 5, Kuala Krai, Kelantan
Open: Sabtu- Khamis 9.30am-6.00pm

Pakej: Lebih kurang RM2500. Harga termasuk baju 3 pasang biasa, 1x make up, gambar 1 roll (x sure maksud 1 roll ni macamana), hiasa bilik dan pelamin. Jika tak nak gambar boleh tolak RM1500.
Kalau cuma nak sewa baju, untuk sepasang baju biasa (couple) with accessory RM200. Kalau untuk baju exclusive pulak RM350.
Untuk make up akad nikah harga selalunya RM100. Untuk make up sanding dia ambik RM150. Oh, mak andam perempuan ye..

  • Nick Pengantin
Add: No 255C, Guchil 4, 18020 Kuala Krai, Kelantan
H/P: 019-9105584 (nick), 0145054064 (nazri)

Standard price: RM850.
Termasuk hiasan bilik, baju 2 pasang, 1x make up dan 1 roll gambar.
Untuk pakej mini pelamin RM700
Termasuk baju sepasang, 1x make up dan 1 roll gambar

  • Kak Tie (lupa nama kedai)
Add: Guchil 4, 18000 Kuala Krai, Kelantan (beberapa pintu dari kedai nick pengantin)
H/P: 014 535800/0129380281

Pakej:
Paling murah masa saya gi tanya :RM1500
Paling mahal: RM2500
Pakej tu berbeza sebab pelamin. Dalam pakej2 ni boleh dapat 2 pasang baju (tak ada beza nak sewa mana mana baju, semua sama harga), hiasan bilik tidur, 1x make up, dan 1 roll gambar = 36 keping.
kalau nak ambik make saja pon tak pe. Kalau make up kat kedai RM50.00. Kalau kat rumah, bergantung kepada jarak perjalanan. Kalau ke rumah saya dia sanggup ambik RM80.00.
Ada juga sewa par dan alas. harga RM4.00/par. Gubahan pula harga mengikut design.
Kak Tie sangat2 mudah berurusan dengan dia. 

Add: PT 4689, Taman Teknik, 18000 Kuala Krai, Kelantan
H/P: 0199107311

Kat kedai ni saya terus tanya untuk pakej bilik sahaja. Tak nak rugikan masa tengok-tengok gambar pelamin.
Standard price untuk pakej bilik RM1200.
Harga termasuk hiasan bilik, sepasang baju (couple) dan satu kali make up.
Kalau untuk pakej akad nikah pulak lebih kurang RM400. Harga tu termasuk sepasang baju, make up, gambar dan bantal yang orang guna untuk akad nikah tu.
Kalau nak sewa baju harga lebih kurang RM200 sepasang untuk couple set.

Oh, dia juga sediakan khidmat kanopi dan meja makan beradab.
Untuk kanopi, paling murah harga 1 kanopi RM250. Manakala untuk kerusi yang berbungkus, kipas, scallop, harga dalam RM350 1 kanopi.
Hiasa meja makan beradab pula price bermula dengan harga RM150 hingga RM400.
Rasanya nanti saya pilih bridal ni je kot. All in one.

Yang kat atas tu adalah hasil survey saya seharian di bandar Kuala Krai. Tak tahu la kot kot ada lagi bridal yang tertinggal dan tak terjengah. Yang kat bawah ni pula hasil survey saya di kawasan berdekatan tempat kerja dan tempat tinggal.

Add: Cherang (opposite Restoran Selera Cik Siti)
H/P: 0129223101
Open: Rabu - Isnin

Kak sue xmo pergi area umah saya. So saya xde list harga pakej pelamin dan segala. Ada pon harga make up dan sewa baju.

Baju biasa (couple with accessory) RM350
Baju exclusive (couple with accessory) RM600
Make-up menyambut menantu di kedai RM250

Add: Jalan Guchil Bayam
H/P: 017957329/0129495090

Kedai ni sanggup pergi kampung saya. Caj pengangkutan RM200
Saya cuma tengok pakej mini pelamin (Suci Terpatri) RM800
Harga pakej termasuk 2 pasang baju (couple), 1x make up, accessory pengantin, bunga tangan dan par alas. Oh, lupa. Saya tukarkan mini pelamin tu dengan hiasa bilik tidur.

Itu je yang baru survey. Nanti gi jalan jalan tengok lagi.

No comments: