Didik Al Quran

Monday 12 March 2012

My E-day

Assalamualaikum..

Semalam, 11/03/2012 Alhamdulillah saya selamat menjadi tunangan kepada enchek Mohd Junid Mohd Sidek..  Semua macam dirancang. Majlis kecil-kecilan. Majlis merisik, bertunang dan pertemuan dan sesi suai kenal 2 keluarga.

Fuhh... Lega.. Majlis dilakukan di rumah mak angkat saya.. yang tak berapa jauh dari rumah saya Sebabnya, rumah saya belum siap dibina. Yang lagi kalut dari saya pun family mak angkat saya. Haih, mok pon tak kalut gitu.

Pagi pagi, abah dikerahkan tangkap ayam, sembelih dah cabut bulu ayam. Saya pun terkena sekali. Tolong cabut cabut bulu ayam kampung. Tolong tolong potong bawang. Lepas tu kena gi beli kuih untuk dijamu kepada tetamu.

Pagi tu ok la.. Tetap cool je. Bila enchek tunang kata dah bertolak pon, still tak rasa apa apa. Tapi bila dia kata dah masuk area krai.. Jantung dah mula dup dap dup dap.. Oh, macam ni ke rasa berdebar? Muka yang tak berapa di mekap ni pun dah mula berpeluh peluh. Risau takut cincin tak muat lagi.. Agagaga.. maklum je la, Saya dah makin gemuk.

Bila pihak lelaki sampai, first jamu makan nasi dulu. Ye la, dah lepas waktu makan tengah hari tu. Confirm la perut dah start nyanyi lagu laukku cukup masin dan keroncong ana. Lepas tu baru majlis bermula.

Ayoh ~tok imam kat kampung saya~ juga dah macam tok saya dan ayah angkat mok~, memulakan majlis. My abah hanya diam seribu bahasa di sebelah ayoh. My future abah pula awal awal duk depan ayoh. Lelaki lelaki berbincang. Perempuan perempuan bersembang. Cuma bila my future abah dan ayoh tanya, baru la mok dan my future ma jawab. Lepas tu sambung sembang lagi..

Lepas tu sarung cincin. Dalam risau muat tak muat tu.. Nasib baik muat jugak. Ngeh ngeh ngeh.. Dan sambung bincang lagi.. Tarikh kawen InsyaAllah 24 Ogos 2012. Tu untuk majlis akad nikah dan majlis umah pengantin perempuan. Manakala rumah enchek junid pula InsyaAllah 25 Ogos 2012. Oh, masa tu cuti musim raya tau. Musim cuti sekolah jugak.

Harapnya, jodoh kami berpanjangan. Harapnya juga semua berlaku seperti dirancang, Saya tidak menginginkan sebuah majlis perkahwinan yang gilang gemilang.. cukuplah perkahwinan yang diberkati dan di hadiri tetamu dan keluarga yang saya sendiri sempat bertemu mata dan bersua muka. yang saya sendiri sempat melayan tetamu yang datang bertandang.

Harapnya juga.. majlis perkahwinan saya akan jadi majlis reunion untuk kawan kawan 1 sekolah, satu kolej dengan saya untuk berkumpul.. Itu harapan saya.. ^-^

No comments: