Didik Al Quran

Tuesday 18 June 2013

Luka episiotomi

Erk.. seriau..
Episiotomi : faraj ibu yang digunting sedikit untuk memudahkan laluan bayi. 

Zaman sekarang ni, bila melahirkan anak pertama, yang besar macam Aisy pulak tu. Rasanya tak sah kalau faraj tak digunting sikit. Tapi apasal tak rasa digunting pon masa meneran tu?
Heh, sakit bersalin lagi perit kot dari digunting tu. 

Tak pasti la panjang mana di gunting. Dan saya sendiri tak tau banyak mana jahitan untuk episiotomi yang saya dapat. Tapi sungguh, agak seriau. 

Saya selamat melahirkan Aisy jam 4.06am. Tapi oleh sebab kekurangan doctor dan misi yang menyambut kelahiran Aisy tu tahap nak pencen dan katanya tak berapa nak nampak, maka bahagian faraj saya hanya dijahit selepas doctor oncall pagi masuk. Jam 8.00am baru nak jahit!

Segala kesakitan melahirkan Aisy tu dah hilang dah masa tu. Then kalau tetiba doctor nak jahit selepas 4jam proses kelahiran tanpa bius, memang akan tertendang jugak doctor tu. Oleh sebab dah terlalu lama, awal awal lagi saya request dengan doctor yang nak jahit luka tu. Doctor, sila bius!

Dalam pada bius tu pon masih terasa. Uhh.. Giler ngilu. Terutama bila doctor tarik benang tu.. Orang kata, kalau bius nanti luka lambat sembuh. Entah la..

Untuk penjagaan luka episiotomi, saya guna yellow lotion @ iodin yang hospital bagi dengan minyak herbanika Nona Roguy je. Cuci bahagian faraj dengan air bersih bersih, keringkan lepas tu sapu yellow lotion. Minyak herbanika tu saya titik pada pad. Make sure rajin rajin tukar pad ye.



Alhamdulillah, lepas 18 hari luka episiotomi saya dah sembuh luar dalam. Benang benang pon semua dah tertanggal. Jadi, tak adalah lama mana luka tu nak sembuh.

No comments: